Bosch Rexroth tar det digitala språnget

Utifrån ser det ut som vilken fabrik som helst. Men vid en närmare titt är det en industri med ena foten i framtiden. Hela världens ögon är därför vända däråt efter att Bosch Rexroth återigen tagit ett innovativt steg framåt när det gäller att digitalisera sin verksamhet och sina produkter.

Bosch Rexroth i Mellansel väckte nyligen

stor uppmärksamhet när de vid en mässa i Hannover presenterade sitt nya digitala koncept, Hägglunds Inside Intelligence.

Det är ett system som förbättrar kundernas möjligheter att övervaka och optimera användningen av sina produkter och därmed effektivisera sin produktion.

 

Smart blir smartare

Fabriken i Mellansel utvecklar och tillverkar hydrauliska motorer och drivsystem och har länge legat i framkant när det gäller smarta digitala lösningar för den egna produktionen. De har sedan 2015 varit en pilotanläggning inom Bosch för Industri 4.0,industrialismens fjärde revolution. Nu har Bosch Rexroth i Mellansel återigen visat framfötterna på den arenan, vilket uppmärksammats internationellt.

    – Vi brukar säga att det är smart att välja ett Hägglunds hydrauliksystem från Bosch Rexroth, säger Liselott Strandberg, marknadskommunikationschef på Bosch Rexroth i Mellansel, och vi har nu gjort det ännu smartare.

 

Det verkar magiskt

Hydraulsystem och -drifter som utvecklats och tillverkats i Mellansel skeppas idag till industrier i hela världen. De gör sitt jobb i nederländska hamnar, koppargruvor i Mongoliet, pappersbruk i Indonesien och sockerbruk i Mexiko – för att nämna några exempel.

    När Bosch Rexroth i Mellansel, som det enda svenska företaget, valdes ut att delta i

Industry 4.0 hade de redan påbörjat arbetet med att digitalisera delar av sin produktion. Investeringarna i det nya måleriet var ett tidigt exempel på detta.

    För en besökare i måleriet ser det nästan ut som magi när de stora hydraulmotorerna transporteras runt lokalen, till synes utan styrning. De största motorerna väger upp mot 10 ton styck. Varje objekt har ett chip monterat som skickar detaljerade instruktioner till systemet om vad som ska göras vid varje station. Med det nya systemet tvättas och lackeras mellan 40 och 60 motorer per dag. En stor förbättring är också att den nya anläggningen minskar energiförbrukningen med cirka 75 procent. Samtidigt sätter den en ny standard när det gäller flexibilitet, med hjälp av RFID- teknologi (Radio-frequency identification).

    Idag är hela produktionen integrerat med RFID-teknologi och därmed möjlig att i detalj följa upp regelbundet.

 

Hydraulik med Virtual Reality

En annan mindre, men mycket uppmärksammad del i digitaliseringen är de VR-glasögon (Virtual Reality) företagets serviceexperter använder. De innebär att servicetekniker hos kunder i exempelvis Brasilien kan få hjälp med service och underhåll i realtid av Hägglundsexperter som sitter i Mellansel. Med hjälp av glasögonen ser båda teknikerna samma sak och kan samtala om vilka åtgärder som behöver göras och hur. Det gör att service finns nära, oavsett var i världen kunden håller till.


Effektiviserar även kundernas processer

Det som gör att Bosch Rexroth på nytt får stor uppmärksamhet är ett system där kunderna kan följa sitt hydrauliska drivsystems arbete i detalj. Utifrån vilket servicepaket kunden väljer kommer de tillsammans med tekniker i Mellansel att kunna följa upp utrustningens arbete och på det viset i slutändan få ut maximal kapacitet av sin applikation.

    – Vi är bland de allra första att erbjuda ett sådant här paket av service och systemövervakning, säger Liselott. Intresset har varit enormt, både från andra enheter inom Bosch Rexroth, från facktidningar och företag i hela världen. Vi är stolta över att ha en unik och världsledande produkt och att vi ligger i framkant av den digitala utvecklingen inom tillverkningsindustrin. Jag tror det beror på att vi är ett väldigt innovativt företag i grunden, som ständigt söker vägar att utveckla oss själva och våra produkter.

 

KORTA FAKTA Industri 4.0:
Industri 4.0 är ett samlingsnamn på ett tyskt initiativ som handlar om industrialismens fjärde revolution, nämligen den digitala. Ett arbete som sedan spridit sig internationellt. Målet är den smarta fabriken, där allt i produktion är uppkopplat. Bosch Rexroth i Mellansel var det första svenska företag som valdes ut att vara en del i det arbetet.

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-888 71 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Peder Sundström