Emma Bylin, butikschef Naturkompaniet i Örnsköldsvik

Naturkompaniet – en succé

Naturkompaniet är en av Örnsköldsviks absolut största turistmagneter
och under sommaren som gick slogs besöksrekord.

– Höga Kusten växer som turistattraktion och intresset för friluftsliv är stort,
säger Henrik Hoffman, vd för Naturkompaniet.

Under sommarens tre månader besökte runt 100 000 företaget, en uppgång från i fjol. När Henrik Hoffman tog över som vd för företaget 2006 gick det tungt för företaget och det såg allt annat än ljust ut för butiken i Örnsköldsvik.

– Butiken var ett sjunkande skepp. Åke Nordin (grundaren till Fjällräven) frågade vad vi skulle göra med den. Jag såg potential, jag såg den som en oslipad diamant, säger Henrik Hoffman.

 

Genom strategi, målmedvetenhet och kämpaglöd har butiken i Örnsköldsvik blivit en turistmagnet.

– I Örnsköldsvik har vi lyckats genom ett bra erbjudande, som kedja är vi i framkant och har vuxit. Det känns givetvis jättekul. Min vision har infriats och det har gått fortare och blivit större än vad jag någonsin kunde tro, säger Henrik Hoffman.

 

Ett annat recept för framgång är laganda. Något som ligger Henrik Hoffman varmt om hjärtat.

– Vi har en fantastisk laganda i bolaget, alla är med på resan och vill framåt.

 

Henrik Hoffmans ledarskap har flera gånger lyfts upp på ett positivt sätt i media. 2016 nominerades han till ”Årets Ledare” under Retail Awards, ett pris som delas ut av Svensk Handel.

– Jag tror att jag uppfattas som en i gänget, samtidigt har jag nära till beslut, berättar Henrik Hoffman.

Henrik Hoffman

Intresset för regionen och friluftsliv är generellt stort vilket märks tydligt för företaget.

– Vi känner av att Höga Kusten drar. Varumärket Fjällräven föddes i Örnsköldsvik och har sedan dess vuxit till ett globalt varumärke. Är man friluftsintresserad och på resande fot känns det kul att stanna till här på platsen där allt började, säger Henrik Hoffman.

 

Majoriteten av de som kommer är bilburna och en övervägande del av de internationella besökarna är tyskar och holländare. Innan butiken öppnar är det ofta kö sommartid, och ibland räcker inte parkeringsplatserna till.

Det ska man nu råda bot på och parkeringen kommer att byggas ut inom kort.

– Vi slipar vårt koncept varje år. Jag ser gärna att vi knyter ihop fler serviceinslag, ytterligare samarbeten i form av exempelvis naturupplevelser. Vi står för utrustning som vi är bra på, en annan aktör för aktiviteten. Man ska kanske kunna boka guide här, kanske få turistinformation. Det är spännande tankar, säger Henrik.

På tal om spänning. Och äventyr. Det är något som Henrik Hoffman gillar, likaså ett av företagets drivkrafter.

– Gör vardagen till ett äventyr. Vill du plocka svamp, gör det. Individen sätter äventyret och vi hjälper till för att nå dit. Huvudsaken är att man kommer ut, sedan spelar inte så stor roll vad man gör.

 

Vilken är din bästa naturupplevelse?

– Att segla ligger mig varm om hjärtat. Den bästa naturupplevelsen jag upplevt var när jag var mitt ute på Atlanten en natt. Det var jag, havet, tystnad, vinden och delfiner som hoppade runt båten. Den upplevelsen är svårslagen, säger Henrik Hoffman.

 

 

Text: Sofia Göth

Foto: Devocy

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-888 71 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Malin Wedin