Maria Wiklund och Anki Berglund med förstapriset för Ugglan Mode & Design från Företagarkvällen.

Innovationer online gav Ugglan nya vingar

Under pandemin har många handlare haft en tuff utmaning när kunderna lyst med sin frånvaro i butikerna på grund av restriktioner. Ugglan Mode och Design har hittat ett uppskattat och prisat alternativ som väg framåt.

– Vi beslutade oss tidigt för att öka vår synlighet online, vilket fungerat väldigt bra,

berättar biträdande butikschef Maria Wiklund.

Ugglan Mode och Design är en butik i centrala Örnsköldsvik som förutom kläder och inredning även har en frisörsalong i samma lokaler samt en salong för naglar, ögonfransar och ögonbryn. När pandemin slog till begränsades flödet av kunder i butiken och då krävdes det nytänk och uppfinningsrikedom.

– Vi öppnade en webshop och bestämde oss även för att det skulle vara möjligt med köp direkt från vår Instagram. Det slog väldigt väl ut med där de beställningarna som passerat de från webshoppen, berättar biträdande butikschef Maria Wiklund och fortsätter:

– Sedan innan erbjöd vi inte hemkörning av varor till våra kunder, men det är nu en uppskattad tjänst. Virtuell shopping där vi har videosamtal med kunder har även det blivit större än vi kunnat ana och många uppskattar att se klädesplagg mer levande än endast en stillbild. Kunder har även hört av sig direkt till oss och frågat om det verkligen är sant som de hört, att vi inom Örnsköldsvik kan erbjuda leveranser hem utan extra kostnad.

Butiken vann även pris för Årets marknadsförare på företagarkvällen med motiveringen “För kreativ omställning av marknadsföring och tjänster under pandemin”. Priset har både varit ett kvitto på att omställningen fungerat, och en morot för att fortsätta arbetet.

– Naturligtvis var det jätteroligt att vi vann och det kändes då som ett ljus i mörkret. Priset gav oss energi framåt och vi tog det som ett bevis på att folk uppskattar den tid och energi som vi lägger ner på service.


Erfarenheterna är många kring “det nya normala”, men vissa saker både tror och hoppas butiken kommer att återgå efter det att vaccineringar skett och alla restriktioner har lättats.

– Vi kommer att fortsätta med samma upplägg vi har nu, med både bilder och video samt shopping på våra sociala medier. Vi har lärt oss mycket om försäljning och närvaro online och kommer även att utvecklas där, efter pandemin, konstaterar Maria och avslutar:

– Men vi har fortfarande fysiska besök i vår butik som främsta affär och där tror och hoppas vi på fler kunder. Helst när det gäller kläder vill man gärna prova plaggen samt “klämma och känna”. Där har vi hört många som saknar att hälsa på oss och vi ser verkligen fram emot att välkomna alla tillbaka!

 

 

Text: Frank Eriksson

Foto: Malin Wiklund/Ludwig Grundström

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumeration Länk till annan webbplats.

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.com Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Ludwig Arnlund