När High Coast Songwriting Camp genomfördes på Ulvön i höstas deltog musiker ifrån tio länder: Sydafrika, Taiwan, Kanada, USA, Irland, Frankrike, Danmark, Sverige, England och Singapore.

Gemensam strategi pekar ut riktningen för musikbranschen i Örnsköldsvik

Musik är en bransch i Örnsköldsvik som har mycket stark utvecklingspotential. Med hjälp av
Världsklass Örnsköldsvik har en arbetsgrupp med representanter från Örnsköldsviks musikliv och
kommunen tagit fram en gemensam strategi för musikbranschen lokalt.

– Genom att ha en gemensam inriktning kan vi hjälpas åt att stärka musikbranschen på olika sätt, vi tar
sikte mot samma målsättningar, säger Frida Knutsson, utvecklingsledare för Världsklass Örnsköldsvik.

I Örnsköldsviks kommun finns det cirka 80 företag som arbetar med musik.
– Tillsammans med bioekonomin är musikbranschen en av våra styrkor med störst potential att utvecklas vidare. Det finns en stark samarbetsvilja mellan olika aktörer, man vill dra åt samma håll. Därför vill vi göra ännu mer av det, berättar Frida Knutsson.

 

Den strategi man tagit fram innebär att de olika aktörerna arbetar gemensamt kring ett antal områden: affärsutveckling, internationalisering, kunskap och framtid, talangutveckling och utveckling av en livescen.
– Det kan handla om att utveckla fysiska platser för detta men framför allt vill vi skapa en tradition av livekultur. Det ska vara så här musiker möts och utvecklas och det ska man kunna göra också på befintliga scener. Det både utvecklar talanger och är en del av affärsutvecklingen.

 

Musikmakarna, som i år firar 20 år, är med sitt starka varumärke såväl nationellt som internationellt en viktig kugge för Örnsköldsvik som musikstad. När idén kom upp med High Coast Songwriting Camp – ett låtskrivarläger på Ulvön med deltagare från flera länder – valde därför Världsklass Örnsköldsvik att bli medfinansiär i satsningen. Syftet har varit att bygga långsiktiga nätverk och skapa nya kluster inom musik och låtproduktion

 

High Coast Songwriting Camp genomfördes första gången hösten 2016 och har återkommit årligen sedan dess.

– Det är alltid svårt att få med folk första gången men i år stod talangerna till och med i kö för att få vara med och vi hade med kända låtskrivare och artister ifrån tio länder. Det är fantastiskt!, säger Ulla Sjöström, rektor för Musikmakarna och initiativtagare till campen tillsammans med låtskrivaren Niclas Lundin.

– Vi handplockar deltagarna och bjuder in dem. Sammansättningen är viktig och det är väldigt bra för de får ut så mycket av varandra under fem intensiva låtskrivardygn. De som är med fattar grejen med Musikmakarna och de bygger nya globala nätverk samt att det kommer otroligt starka låtar ur det här, säger Ulla.

 

Efter tre år är Världsklassprojektet slut men planen är att High Coast Songwriting Camp ska fortsätta.

– Vi kan inte lägga ner det här nu, det vore ett sånt resursslöseri. Vårt Songwriting camp har blivit så pass känt nu, det sätter hela Höga Kusten och Örnsköldsvik på kartan för musikskapande. Vi måste bara hitta ett sätt att ta det vidare, säger Ulla.

 

Som ett led i den nya strategin kommer Världsklass tillsammans med musikaktörerna att ansöka om EU-medel för projekt som ligger inom de områden man vill satsa på.

– Vi vill växla upp satsningar som är viktiga för Örnsköldsvik och musikbranschutvecklingen är ett sådant område. Vi ska försöka förstärka det vi ser att olika aktörer inom musikområdet vill satsa på. Det finns mycket att jobba med och det 

förenklar om vi gör det under ett strategiskt paraply där vi delar en gemensam inriktning. High Coast Songwriting Camp kan vara ett exempel på sådant. Det har varit en jättebra satsning som vi kan bygga vidare på, säger Frida.

 

De som deltagit i strategiarbetet är:

  • Ulla Sjöström, Musikmakarna
  • Fredric Wedin, Verkställande byrån
  • Mats Helli, Medborgarskolan
  • Eva Östman och Jonas Öberg, Mellansels folkhögskola
  • Rikard Åberg, föreningen musikhuset
  • Robin Hörnqvist, Scenklart
  • Sammy Broqvist, Modo hockey evenemangsarenan
  • Kjell-Arne Wiklund, Örnsköldsviks bluessällskap
  • David Wahléen, Oscar Sundelin, Ann-Cathrin Branting, Kulturskolan
  • Vanja Östman, tillväxchef Örnsköldsvik kommun
  • Fredrik Holmgren, näringslivschef Örnsköldsvik kommun
  • Lasse Söderlind, evenemangsstrateg Örnsköldsvik kommun.

 

– Det är dock viktigt att poängtera att det inte bara är de här organisationerna och personerna som har möjlighet att vara med i kommande satsningar, utan det är öppet för fler som vill vara med, avslutar Frida.


  

Text: Ann Sandén Nordström

Foto: Musikmakarna

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Anders Lönn