Våga testa något nytt, är något Carita Sjöberg på Greens Optik tror på, samt att söka samarbeten med andra branscher än den egna.

Ökad tillgänglighet och god service

utvecklar den lokala handeln

Ett bonuskort i butikerna för Örnsköldsviks invånare, hjärtlig och god service, ökad tillgänglighet

och fler samarbeten. Det är några saker som två av de nominerade i Årets Handelsgala tycker att

handlarna bör satsa på för att Örnsköldsviksborna ska handla lokalt.

– Handelsbranschen har verkligen förändrats över tid. Vi behöver omvärdera våra verksamheter

och anpassa oss efter världen utanför våra butiksdörrar, säger Carita Sjöberg, Greens Optik.

Det är tufft för den lokala handeln, inte bara i Örnsköldsvik. Internethandel och stora köpcentrum utanför städerna är tuffa konkurrenter. Dock visar handelsindex att Örnsköldsvik hittills har lyckats behålla köpkraften samtidigt som nya butiker vill etablera sig Örnsköldsvik, något som gläder Anette Forsberg, ordförande för Cesam.
– Vi arbetar för att vara en levande stad med livskraftiga verksamheter och vi har ständigt mycket på gång, säger Anette.

 

Så vad tror handlarna själva och framtiden och vad som behöver göras för att lyckas?

Att det händer mycket i centrum med olika jippon tycker Kristian Isaksson, Stormarknadschef på Coop Forum, är positivt.
– Vi är duktiga på det i Örnsköldsvik, att göra jippon på stan och att synas. Jag tror på upplevelsehandeln. Där kan jag gå till mig själv. När det händer något i centrum vill jag åka in till stan och handla och då gör jag ganska mycket på en gång. Jag handlar och man kanske går och käkar samtidigt, säger Kristian.

 

Som chef för en mataffär har Kristian fördelen att livsmedel är något som människor köper lokalt, men just hans butik har också många andra produkter.
– Det främsta vapnet vi har är att ta hand om varje kund, det är snart det enda vi kan konkurrera med gentemot nätbutikerna. Vi jobbar mycket med personalutveckling, bemötandefrågor och med att förenkla till exempel reklamationer. Det är a och o tycker jag, säger Kristian.

Han får medhåll från Carita Sjöberg, sedan länge handlare i Örnsköldsviks centrum.

– Att satsa på erbjudanden och extrapriser, det är inte rätt väg att gå i längden för det finns alltid någon som är billigare. Istället bör man satsa på andra värden som inte internetbutiker kan ge, som en service utöver vad kunden förväntar sig och en stor omvårdnad om kunden. Tillgänglighet är också viktigt. Jag tror inte att internethandel enbart beror på billigare priser, utan mycket på grund av tillgängligheten. Vi måste anpassa oss efter våra kunders tider och köpbeteenden. Det betyder inte att den fysiska butiken behöver vara öppen 24–7 utan att digitaliseringen är viktig. Bra hemsidor, med relevant och intressant information samt möjlighet till handel och tidsbokning blir avgörande för framtiden, säger Carita.


När det gäller prissättning anser Kristian att man som handlare får vara lyhörd.

– Priset är viktigt om det är stor skillnad i pris, skiljer det inte så mycket kan de flesta tänka sig att betala lite extra för servicen lokalt. Sedan gäller det att anpassa öppettiderna och vara tillgänglig när kunderna efterfrågar det. Där har det ändrats mycket på 10–20 år, säger Kristian.

 

Carita tycker också att man som butiksägare bör se på sin butik med kritiska ögon.

– Hur välkomnande är den egentligen? Hur presenterar jag mina varor? Folk reser och får inspiration från alla möjliga håll, man får inspiration på nätet. Det gäller att vi tänker på det och på vad vi har i våra butiker som kan inspirera.

 

En idé hon bär på är ett kundkort, ”Klubb Ö-vik”, med ett bonusprogram för inköp i Örnsköldsviks alla butiker. Efter att ha handlat i stans olika butiker bygger kunden upp en bonus som senare kan utnyttjas i valfri butik.

– Det finns färdiga system för detta, säger Carita.

 

Att se möjligheter i ett utökat samarbete mellan butikerna är också något Carita tror på.

– Jag tycker att man ska söka samarbeten med andra branscher. Det behöver inte vara inom samma område som ditt, utan våga testa något nytt. Jag själv tycker att det skulle vara väldigt intressant att samarbeta med helt andra branscher, du får möjlighet att presentera dig för andra kundgrupper, en win-win, säger Carita.

 

Framtiden då, hur ser den ut?

– Jag tror att en viss lokal handel alltid kommer att finnas kvar. Det krävs för att folk ska vilja bo och jobba i en stad. Men det kommer säkert att förändras över tid. Därför måste vi fortsätta att prata om hur viktigt det är att om man vill fortsätta att ha närheten till en butik, så måste man handla i den, säger Kristian.

 

Text: Ann Sandén Nordström
Foto: Ludwig Arnlund

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Malin Wedin