Höga Kustens turistservice lyfts fram som ett gott exempel nationellt

Höga Kustens satsning på en gemensam turistservice har rönt ett stort intresse. Flera destinationer har varit på studiebesök och Höga Kusten lyfts fram som det goda exemplet i branschen.
– Det är roligt att Höga Kusten får synas i ett nationellt sammanhang, säger Maria Lundkvist, verksamhetsledare för Turistservice på Höga Kusten Destinationsutveckling.

Sommaren 2018 blev ännu ett rekordår för Höga Kusten. Antalet gästnätter ökade för åttonde året, bara under sommaren hade Höga Kusten över 330 000 gästnätter. I takt med att antalet besökare ökat har turistservicen förändrats. Med 40 bemannade turistserviceplatser, så kallade InfoPoints, runtom i Höga Kusten och dessutom 20 servicepunkter, når man nu fler besökare genom att finnas där besökarna är.

– Höga Kusten är en av Sveriges snabbast växande turistdestinationer. Då behöver vi vara fler, det räckte inte med de fyra turistbyråer som vi hade tidigare. Nu syns Höga Kusten i så många fler kanaler, säger Maria Lundkvist.


Varje InfoPoint är strategiskt placerad vid olika besöksmål och boenden. Här hittar besökaren informationsmaterial på olika språk samt kan söka information själv via ett digitalt verktyg speciellt utvecklad för besöksnäringen. Att kombinera det personliga bemötandet med digitalisering har väckt intresse från andra destinationer. Sundsvall, Örebro, Helsingborg, Kalmar, Varberg, Sölvesborg, Visit Dalarna och Jämtland/Dalarna Turism är några av dem som hört av sig eller varit i Höga Kusten på studiebesök.

– De är nyfikna på hur vi kombinerar det personliga bemötandet med digitaliseringen. De undrar också hur vi lyckats få ut varumärket till alla dessa turistmål. Där är vår styrka att vi har en genomarbetad varumärkesplattform, det gör arbetet mycket enklare. Att få gestalta varumärket ute på de här 40 platserna, det är unikt, säger Maria.

 

Hon konstaterar att allt fler destinationer utgår från besökarnas behov, vilket innebär satsningar på InfoPoints, digitala verktyg och sociala kanaler. Höga Kusten har dessutom en stor bemannad turistinformation vid Högakustenbron och en mobil turistservice som kan besöka olika event. Dessutom har mer än ettusen personer i Höga Kusten-kommunerna gått den två timmar långa digitala värdskapsutbildningen.

– Vi svarar alltmer på frågor via sociala medier. Ifjol hade vi till exempel 800 chattkonversationer och 1 400 samtal under sommaren. Allt sammantaget gör att vi har så många fler goda ambassadörer som kan tala för Höga Kusten före, under och efter ett besök här.


– Inför den här säsongen har vi låtit utbilda våra turistentreprenörer i Trip Advisor, Google My Business och sökmotoroptimering inom ramen för den nya gemensamma turistinformationen, tillsammans med Höga Kusten Turism. Vi har också jobbat för att Höga Kusten ska finnas som en region på Trip Advisor, berättar Maria.

 

I samband med branchorganisationen Visitas Destinationsdagar i fjol var Höga Kusten inbjudna att berätta om vad man gjort och hur man jobbar.

– Fokus var just på det flexibla värdskapet och det personliga bemötandet. Eftersom Höga Kusten varit tidigt ute med att förändra och anpassa turistservicen blev vi inbjudna som ett av tre goda exempel.

Maria blev samtidigt invald att sitta med i Visitas nationella råd för besöksservice, vilket ger en möjlighet att lyfta frågorna kring framtidens besöksservice på ett nationellt plan.

 

– Det är roligt att Höga Kusten får synas i ett nationellt sammanhang. Fler kan inspireras av det vi gjort men vi behöver också inspireras för att se vad vi ska göra i nästa steg i serviceutvecklingen. Det finns över ettusen InfoPoints idag. Men vad händer efter InfoPoints? Det har vi ständigt i tankarna, säger Maria.

 


Text: Ann Sandén Nordström

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Anders Lönn