Större evenemang är ett sätt att locka besökare till Höga Kusten under andra tider än sommaren. ”Vi måste vara ute nationellt och internationellt och leta evenemang”, säger Mia Karlsson, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.

Satsar på att göra Höga Kusten

till en året runt-destination

Aldrig förr har så många besökt Höga Kusten. I år ökade sommarturismen för nionde året i rad, vilket visar att Höga Kusten har en stark attraktionskraft. Nästa utmaning blir att locka hit besökarna även under höst, vinter och vår.

– Där har vi potential att öka. Vi har brutit igenom som en sommardestination så nu har vi ett jobb att göra med att visa folk att man även kan åka hit andra årstider, säger Mia Karlsson, vd för Höga Kusten Destinationsutveckling.


Att slå 2018 års toppnotering, som dessutom hade god draghjälp av O-Ringen, var ingen självklarhet. Men 347 887 gästnätter talar sitt tydliga språk. Det innebär också en ökning med 17,8 procent jämfört med 2018, visar Tillväxtverkets siffror över den officiella inkvarteringsstatistiken. Det kan jämföras med hela Sverige där ökningen är 5 procent.

– Det är fantastiska siffror! Det har också varit min känsla när jag har åkt runt på destinationen att det har varit många besökare. Men vi trodde inte att det skulle gå att slå förra årets siffror men det gick, konstaterar Mia Karlsson.

– Det är en kombination av att vi hade en fantastisk sommar och att många då fick upp ögonen för Sverige. Höga Kusten bryter igenom bruset med vårt varumärke. Vi märker att besökare från Stockholmsregionen är mest frekventa. Även det låga värdet på den svenska kronan just nu spelar in, säger Mia Karlsson.


En genomsnittsturist stannar i 3,5 dagar, vilket ses som ganska länge. Och de nöjdhetsundersökningar som Höga Kusten Destinationsutveckling gjort i samband med olika evenemang lyfter framförallt fram tre egenskaper hos Höga Kusten-borna: vänliga, med en hög grad av värdskap och tycker om att visa upp det de har.

– Mycket handlar om att i Höga Kusten gör vi allting med naturen som fond, oavsett om du går på konsert, vandrar eller cyklar. Det i kombination med de konkreta besöksmålen och det värdskap som du möts av är avgörande för hela upplevelsen, säger Mia Karlsson.

Utmaningen framåt blir att få besökarna att komma hit även under perioden september-maj. Ett sätt är att erbjuda större evenemang. Mia Karlsson tar junior-SM i skidor i Sollefteå i mars och JVM-ishockey i Örnsköldsvik i april som två exempel på arrangemang ”off season” som lockade mycket folk.

– Det gäller att hitta och genomföra fler evenemang den delen av året. Vi måste vara ute nationellt och internationellt och leta evenemang och visa att vi vill genomföra dem. Sedan gäller alltid att det måste finnas eldsjälar som tar sig an uppdraget. Under O-Ringen till exempel var det orienteringsklubbarna som hade den rollen. Vi klarar oss inte utan eldsjälarna!, avslutar Mia Karlsson.

 

Text: Ann Sandén Nordström
Foto: Höga Kusten Destinationsutveckling

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Ludwig Arnlund