Butiken Hanzens med Sofia Öberg i spetsen satsar och ser fram emot ökad samverkan mellan de lokala näringarna.
I början av april när många verksamheter hade det som tuffast på grund av Covid-19 tryckte klädkedjan Hanzens på gasen, flyttade till ny lokal, nyanställde och bytte samtidigt namn på Örnsköldsviksbutiken.
Satsa eller avvakta? Hanzens valde det förstnämnda. Egentligen inget svårt beslut eftersom flytten sedan länge planerats. Likaså namnbytet från Bergmans till Hanzens. Bergmans har sedan flera år tillbaka ingått i kedjan Hanzens med fem butiker i Norrland. I samband med ny lokal kändes det därför naturligt att också byta namn.
– Det är klart att det fanns en oro innan vi öppnade eftersom det är en stor satsning. Men det har gått över förväntan, ett kvitto på att vi gjorde rätt, säger butikschefen Sofia Öberg.
Det var alltså i början av april i år som Hanzens flyttade in i den 1 400 kvadratmeter stora lokalen i gallerian Magasinet vid Stora Torget. I samband med flytten utökade de sortimentet från tidigare enbart herrkläder till även dam- och juniorkläder.
Butiken har i dag fem anställda och för Sofia har den första tiden varit väldigt lärorik. Att leda i förändring och dessutom i ett samhälle med tillfälliga restriktioner har varit en utmaning.
– Vi är alla nya på jobbet och jag är ny som butikschef men det har rullat på. Jag är stolt som en tupp över den engagerade personalen och över butiken, nu ska vi bli ännu bättre och tightare som grupp! Jag är också tacksam över att kunderna valt att komma till oss.
Men visst har corona påverkat arbetssättet. Nu satsar man aktivt på digital marknadsföring och anpassar servicen ytterligare efter kundernas önskemål som exempelvis hemkörning och privata visningar.
– Just nu har fokus varit på att komma igång men vi har många tankar om framtiden. Bland annat kommer vi att ha kundkvällar för mindre sällskap. Jag ser också fram emot att hitta spännande samarbeten med andra lokala företag.
För att behålla och utveckla en levande stadskärna tror Sofia på samverkan.
– En levande stadskärna A och O. Har vi inte det blir Örnsköldsvik inte attraktivt att bo i och inflyttningen stannar av. Här spelar Cesam en viktig roll och gör ett fantastiskt jobb. Vi som jobbar med service i stan måste hjälpas åt och stötta varandra. Vi försöker hålla ihop och inte se varandra som konkurrenter utan medparters!
Text: Sofia Göth
Foto: Ludwig Arnlund.