Mia Karlsson, vd på Höga Kusten Destinationsutveckling, ser tillbaka på en annorlunda sommar.

Högt tryck på turismen ställer nya krav

Efter stor osäkerhet och mycket arbete kan Höga Kustens besöksmål se tillbaka på ännu

en rekordsäsong. 2020 blev Sverigesemesterns år, då många nya besökare hittade till Höga Kusten
– och nya utmaningar mötte dem som arbetar i besöksnäringen.

Siffrorna för de kommersiella gästnätterna har ännu inte presenterats i sin helhet, men juli månads mätningar gav en försmak på det som alla redan i somras kunde se och känna.

– Känslan är att vi haft rekordmycket folk som rört sig, framför allt kring våra starkare och mer kända besöksmål. Vi har haft bra tryck på de kommersiella gästnätterna. Jämfört med juli i fjol så har campingen gått upp i Örnsköldsviks kommun. På hotellen har vi totalt haft färre gästnätter, men eftersom Statt har varit stängt så har beläggningen på övriga hotell varit extremt hög. Elite och Ulvö hotell har knappt haft ett rum ledigt, säger Mia Karlsson, VD vid
Höga Kusten Destination AB.


Även nyrenoverade Scandic hotell hade hög beläggning under sommaren, vilket skilde sig kraftigt från kedjans hotell i storstäderna.

Utöver coronapandemins effekter är Mia Karlsson också tydlig med att det mångåriga arbetet med att lyfta Höga Kusten som semestermål nu ger resultat. 2020 är det senaste av en rad år med allt fler besökare.

– Under veckorna i juli var vi och nosade på besöksrekord för tionde året i rad, säger Mia Karlsson.

Nu märks även att besökarna från andra målgrupper än ”den aktiva naturälskaren” kommer hit, en del av dem mer ovana vid att vistas i naturen, vilket ställer nya krav på turistservice och infrastruktur.

– Vi har haft en lista över saker som vi helst inte tipsar om, eftersom vi visste att det skulle bli högt tryck, berättar Mia Karlsson.

 

De största problemen fanns under sommaren vid Skuleskogens Entré Syd i Kramfors kommun, där bussar fick sättas in för att avlasta parkeringsplatsen. Men även vid Skallbergsgrottan i Gideå i Örnsköldsviks kommun har uppgången märkts tydligt. I jämförelse med mer etablerade och exploaterade områden är infrastrukturen där inte så utbyggd, med bara ett tiotal parkeringsplatser.

 

Höga Kusten Destinationsutveckling tittar nu tillsammans med länsstyrelsen på hur man kan undvika liknande problem i framtiden, inte bara genom utbyggnad utan också genom att få större spridning av besökare.


– Det är möjligt att vi behöver hitta ytterligare något nytt, häftigt naturområde där det finns bra infrastruktur, utan att behöva bygga nytt, säger Mia Karlsson.


Även i stadskärnan har det gått bra. Det delvis dåliga vädret bidrog säkert till att Cesam, handlarnas organisation, noterade en bra säsong för butikerna i Örnsköldsvik.

– Juli var en bra månad för både handel och restaurang. Våra krögare hade kunnat servera ännu mera om förutsättningar varit annorlunda. Vi har fått beröm av turister för att vi tagit folkhälsomyndighetens föreskrifter på allvar och hållit rekommenderade avstånd. De har känt sig tryggare här än på många andra ställen. Bra betyg som gör det sannolikt att de besöker oss igen, säger Anette Forsberg på Cesam.


TEXT: Albin Grahn

FOTO: Ludwig Arnlund

Om Evolve

Vi har mycket att vara stolta över i Örnsköldsvik. I webbmagasinet Evolve berättar vi om delar av den positiva utveckling som sker här.
Evolve ges ut av Örnsköldsviks kommun.

Prenumeration

Vill du ha ett mail om när nästa nummer av Evolve kommer ut?
Prenumerationlänk till annan webbplats

Frågor om innehållet

Helén Sahlin | 0660-887 53 | helen.sahlin@ornskoldsvik.se

Sven Alveryd | 0660-887 16 | sven.alveryd@ornskoldsvik.se

Fredrik Holmgren | 0660-887 57 | fredrik.holmgren@ornskoldsvik.se

Ansvarig utgivare

Helén Sahlin

Text och produktion

Örnsköldsviks kommun i samarbete med Devocy Communication | 0660-177 00 | www.devocy.comlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Foto och film

 Devocy där inte annat anges

Omslagsbild: Ludwig Arnlund